Opvallende zaken...
uit onze uitgevoerde medewerkers-tevredenheidsonderzoeken
Zoals u wellicht weet voert Walvis regelmatig onderzoeken uit naar de waardering en beleving van medewerkers binnen organisaties. Die onderzoeken leveren onze opdrachtgevers en ons zelf een schat aan gegevens op. Als we de verschillende data uit de door ons uitgevoerde onderzoeken op een rijtje zetten dan vallen ons een aantal steeds weer terugkerende thema’s op. Een paar daarvan vinden we de moeite waard om met u te delen; leuk om te weten of om eens over na te denken.
- De focus op de cliënt is in veel instellingen nadrukkelijk aanwezig. Bijna altijd vinden medewerkers het ontzettend leuk om met cliënten bezig te zijn en wordt de cliënt centraal gesteld. Tegelijkertijd geven medewerkers vaak aan dat de klant- en servicegerichtheid van de instelling nog niet optimaal is. Het lijkt er dus op dat veel medewerkers aangeven ‘ik wil wel werk maken van klantgerichtheid, maar anderen belemmeren mij daarbij’.
- Salaris is eigenlijk niet zo erg belangrijk voor veel zorg- en welzijnmedewerkers. Wat er echter wel toe doet is dat arbeidsvoorwaarden eerlijk en transparant moeten zijn en niet uit de pas moeten lopen met andere vergelijkbare instellingen (binnen de regio) en dat het salaris moet passen bij het takenpakket. Veel medewerkers volgen opleidingen en nemen op een gegeven moment meer verantwoordelijkheid op zich, terwijl hun arbeidsvoorwaarden daar (naar hun mening) te weinig in meegroeien.
- Veel medewerkers zijn wel tevreden over hun direct leidinggevende als persoon of mens, maar zijn vaak niet te spreken over de competenties van de leidinggevende. Dit is opvallend gezien het feit dat veel instellingen bezig zijn (geweest) met management development programma’s. Er kunnen dan een paar dingen aan de hand zijn. Het MD traject is te weinig gericht op het leidinggeven aan zorgprofessionals of het lukt nog niet goed om dat wat tijdens het MD traject geleerd wordt in de praktijk te brengen. Het is ook mogelijk dat de leidinggevende anders (zakelijker) leiding gaat geven dan de medewerkers gewend zijn.
- Binnen bijna alle door ons onderzochte instellingen geven medewerkers aan zaken als ‘sfeer’ en ‘samenwerking’ erg belangrijk te vinden. In de kleurenleer van Caluwé en Vermaak (zie onder andere http://www.youtube.com/watch?v=DFMVuTzKntU) wordt dit de ‘rode organisatie’ genoemd. Het voordeel van rode organisaties is dat het vaak plezierige teams en afdelingen zijn om in te werken. Het nadeel is, en dat wordt door veel respondenten in de onderzoeken ook aangegeven, dat het voor individuen vaak lastig is om een afwijkende mening te laten horen, of om collega’s aan te spreken (de aanspreekcultuur). Dit kan onder andere leiden tot het onder de pet houden van ongewenste situaties en tot een op conformiteit gerichte groepshouding die een negatief effect heeft op kordate besluitvorming en innovativiteit.
En dan nu de hamvraag: hoe zit het eigenlijk in uw organisatie met betrekking tot deze punten?
Waarmee kunnen we u helpen?
Wilt u kosteloos van gedachten wisselen? Een offerte aanvragen? Bel of mail ons!
085 87 80 640
Ontvang ca. 8x per jaar onze Walvisgeluiden met praktische informatie en tips
Als bonus ontvangt u het e-book 'Praktisch Kwaliteismanagement', 60 pagina's boordevol tips en informatie over veiligheid, kwaliteit, audits en nog veel meer.
Op zoek naar praktische informatie en tips?
Klik HIER om u aan te melden voor de Walvisgeluiden!
En ontvang iedere maand tips en informatie om kwaliteit en veiligheid net iets gemakkelijker en leuker te maken!
Als bonus sturen wij u gratis het E-boekje: 'Praktisch Kwaliteitsmanagement',
met 60 pagina's boordevol tips en informatie over kwaliteit, veiligheid, audits en nog veel meer!
Waar kunnen we ú bij helpen?
Wilt u kosteloos van gedachten wisselen over uw situatie en antwoorden krijgen op uw vragen of wilt u een offerte aanvragen?
Stuur een e-mail naar: info@walviscg.nl
Neem contact op